Rapport fra gutta på tur

Dag 9, søndag 29 juni

d9_altitude d9_kart

Siste turen blei en kort tur på 7.55 mil/ 2t 30m. Vi lå og dro oss helt til klokka 9 før vi begynte på frokosten i dag. Rett etter mat begynte vi å pakke, alle var klare til å komme hjem. Litt over 10 var alle klare. Vi holdt god fart i litt over 3 mil til Hønefoss. Det blei litt forvirring i sentrum før vi kom til Sissels grill og pizza der vi skulle møte Øystein. Runar økte farta enda mer etter stoppet og holdt 30-40 opp bakkene. Det blei spredning i gruppa, men alle kom fram i godt behold.

Oppsummering: vi har alt i alt fått 9 dager med masse bakker og opplevelser. Noen turer har vært lange og hatt mye stigning, mens andre har vært korte og hatt lite stigning. Vi har blitt noen ordentlige klatregeiter på sykkel. Vi har opplevd masse fin natur og høye fjell. Ved å bytte soveplass hver dag blei turen mye mer interessant og vi fikk sett mye mer.

Totalt:
94 Mil
39 Timer
10 395 Meter i stigning

Dag 8, lørdag 28 juni

d8_kart

I dag dro vi fra Beito klokka 10, som alltid. Vi hadde en 12.95mil/4t 19m lang tur med jevn nedstigning hele veien og bare 460 høydemeter. Vi trilla for det meste de første mila, før vi møtte på bakkene. Vi hadde en liten pissepause hvor vi samla gjengen og knakk opp ryggen. Etter de små bakkene kunnne vi bare trille ned til Bagn, hvor vi stoppa etter 6.5 mil. Utrolig nok blei det burger, boller og is.

d8_1

Det gikk enda 3 mil før siste lille stopp/pissepause. Det var for det meste flatt derfra til Buttingsrud camping. Alle unntatt Sondre er enige om at detta var en av de kjedligste turene hittil. Det blei ikke sagt mange ord under turen, men vi fikk mye tenketid hvertfall. Det har vært 8 fine turer, men alle gleder seg litt til å bli ferdig med de siste 7 mila og komme hjem. Etter vi kom fram blei det brødmat og dusjing, etterfulgt av minigolf og brus.

d8_2

Nå sitter vi å spiser grillmat ala Jack (Pølser og grilribbe) og ser fram til å hoppe til køys.

d8_3

PS. Sondre mente han ikke hadde fått nok spenning, så han avslutta dagen med ett plask.

d8_4

Dag 7, fredag 27 juni

d7_kart d7_altitude

I dag blei vi endelig ferdig med den siste dagen med ekstrem stigning. Turen ble på 11.4 mil/5t og hadde 1705m stigning. For å komme litt tidligere til Beitostølen dro vi fra Nissegården rett før 10. Starten ble ganske lik den i går, bakkene starta etter ca 2.6 mil. Vi hadde ikke no pause i bunn men peisa på opp bakken. Det var mye bakker, men også mye nedover. Vi blei derfor ikke like stive som på de forrige klatreetappene. Vi stoppa etter 4.8 mil og 900 høydemeter. Beina var ikke perfekte, men de kunne ha vært mye værre. Det blei både burger og pizza på noen, mens andre bare tok en burger.

d7_1

Etter noen kuler med is måtte vi videre opp bakkene. Rett under 4 mil hadde litt stigning og derfra var det 1 mil med 500 høydemeter. På toppen (1400 m.o.h) kjøpte Jack vaffel og kakao til alle.

d7_2

Det sludda litt på slutten av bakkene så vi blei gjennomvåte. Vi kledde på oss og trilla de siste 2 mila nedover. Det at vi var våte gjorde nedstigningen kald. Følsen var forlengst ute av føttene og henda. Det hjalp ikke at vi hadde 0 sikt og øsregn. Etter et lite stopp for å finne veien kom vi til Beitostølen camping.

d7_3

Vi vaska av oss vannet og stakk på Peppes. Vi begynner nå å se slutten, bare 12 mil uten noen fjell i mårra, og 8 siste dagen.

d7_4

Dag 6, torsdag 26 juni

d6_kart d6_altitude

I dag fikk vi enda en klatre-etappe på 10.5 mil/ 4t 30m. I dag hadde vi sjekka ruta på Strava dagen før, så vi blei ikke overraska. Vi hadde et stopp på Shell rett før bakkene der vi kunne se opp fjellet vi måtte bestige. Etter 2.5 mil starta bakkene, og de slutta egentlig ikke før vi hadde stigi 1300m. Vi hadde ett stopp etter 1300 høydemeter, og et før nedoverbakkene starta (1.400 m.o.h).

d6_1

Til gjengjeld for harde bakker i ett strekk, fikk vi også de siste 5 mila med stort sett nedover. Det skjedde ikke så mye på turen, men trening fikk vi. Vi har nå vært i Lom og kjøpt is og snop.

Dag 5, onsdag 25 juni

d5_kart d5_altitude

De 4 (sic) bukkene bruse klare for avreise med personlige trøyer fra Spinno.

d5_1

I dag var vi tilbake til en ganske vanlig langtur på 10.5 mil/4t 50m. Starta turen med litt forvirring i Flåm, men kom oss avgårde en mann mindre. Jan hadde en ødelagt gir-vaier og skulle fikse den i Lærdal. Etter at vi hadde sykla 1 mil langs kysten kom vi til en tunnel som vi måtte over. Vi ante fred og ingen fare de første høydemetra, men skjønte fort at vi skulle bestige hele fjellet som vi kunne se foran oss. Vi satt og tråkka i 45 minutter med bare opp, så kom vi til et utsiktspunkt.

d5_2

Vi kunne se starten av bakken derfra. Nå som vi var på toppen var det bare litt flatt før nedoverbakkene starta. Vi sykla mere og mere opp til vi kunne se 300 meter med stigning ekstra vi skulle opp. Vi hadde ikke noe annet valg enn å sykle opp. På toppen hadde vi 1324 høydemeter og alle fikk en pølsebit av Jack.

d5_3

1 mil med variert terreng senere kom endelig de store nedoverbakkene. Vi trilla ned til Lærdal der vi tok en burger og energidrikk. Det blei litt venting mens Jan-Erland fiksa sykkelen sin, og mens Jack kjørte 2 og 2 bort til ferga.

d5_4

Jan blei med på de 5 mila fra ferga og til hytta. Alle tok et velfortjent bad i fjorden, etter en hel dag med sykling og venting. Jack stelte istand pølser og potetmos.

Dag 4, tirsdag 24 juni

d4_kart

Endelig kom den rolige turen! Vi dro litt over 10 som vanlig og venta en kort tur. Turen starta med nedover og gikk for det meste slakt oppover og rett frem.
d4_1
Vi kom til noen uventa tunneler, men så ikke noen forbudsskilt. Vi fløy gjennom tunnelen med ca 60 i snitt! Vi var alle enige om at vi nå hadde vært på vestlandets tusenfryd. Vi trilla videre til Shell der vi hadde planlagt stopp. Det var nemlig et lite hinder vi måtte gjennom. Etter noen brødskiver og 1-5 is begynte Jack å kjøre en og en gjennom den 1.1 mil lange tunnelen.
d4_2
Sondre og Bjørnar ble kjørt sammen i et sete til slutt. Når tunnelene var ferdig var det bare å trille 500m ned til campinghytta. Turen ble på rett under 6 mil/2t. Dette er den første hytta som er liten nok til å være en campinghytte.
d4_3
I Flåm sentrum ble det pizza og fisk, med is til dessert.
d4_4 d4_5
En blei så forelska i Flåm at han til og med kjøpte 2 luer!d4_6

Dag 3, mandag 23 juni

d3_kart

I dag har mest sannsynlig vært den mest opplevelsesrike turen vi noen gang har sykla. Vi sto opp klare for “koseturen” klokka 9, og dro litt over 10. Vi hadde hørt vi bare skulle opp en bakke og resten var ned. Etter 1.3 mil med oppover og flatt tereng begynte rigtignok bakkene. Etter 3 mil tok vi det første stoppet ved Vøringsfossen. Vi nøyt utsikten og ble fotomodeller for en haug med gamle asiatiske damer.d3_2d3_1
Vi tok ikke spisestoppet enda, for det var burgermuligheter om ca 1 mil. Pga stengt gangsti måtte vi vente 30 min på jack, så han kunne føre oss trygt gjennom en tunell.d3_3

På YX ble det burger og is. Sondre etter 1 burger, 1 oste-baconpølse og is.d3_4

Vi kunne se den 1.3 km lange brua vi skulle over nesten rett etterpå. Vi blei litt skuffa når vi møtte en haug med bakker på vei til brua, men fortsatte over brua. Det blei litt forvirring på andre sia, som førte til en 300m lang bakke med 30% stigning. Siden brua endte i en tunnel vi ikke viste om beit vi i det sure eplet og kjørte 3 mil rundt fjellet.d3_5

Alt ble enda værre når vi kom rundt fjellet og klatra 300m oppover. Heldigvis fikk vi litt nedoverbakke som belønning på toppen. Enda en gang ble vi lurt. Pga en tunnel måtte vi ta omveien rundt, igjen. Det ble ikke så mange ekstra km. Men mer enn nok høydemeter.d3_6

Jack er nå ute og kjøper pizza til en gjeng gretne ungdommer, som fikk 11 mil med 1000m stigning, istedet for 7 mil med nedoverbakker.

d3_7

Dag 2, søndag 22 juni

d2_kart

Vi starta dagen med frokost klokka 8.30. Syklinga starta nøyaktig 10.00. Vi var klare for en hard tur, men ikke så hard…

d2_1

Etter 39 kilometer var første stopp. Det var noe alle trengte etter 7km med 7% stigning, 1100m over havet. Jack rydda ut av bilen og dytta oss inn. Midt mellom alle 4 la han brødskiver, kniver og asjetter.

d2_2

Det var bare en “liten” pause på 20 min. Alle kledde på seg med 1-2 bøffer, superundertøy og luer.

d2_3

Vi hadde stopp i bunn av bakkene og på toppene, de var nødvendige for de bunnstive beina. Det neste store stoppet var etter de verste bakkene i Geilo. Det var såklart en burgerstopp! Siden monsterburgern på 380 gram var det største vi fikk så måtte vi nøye oss med den. Vi satt over 1t på geilo og hadde ikke tenkt oss noe sted, men Jack jaga oss videre.

d3_4

De siste 4 mila gikk greit, men hadde også noen mellomstore bakker. Det at vi hadde sterk motvind hele veien hjalp ikke så mye, men heldigvis tok Runar det meste av vinden. Turen på 5 t og 45 m hadde nesten 2000 høydemeter.

d2_altitude

De fleste var ferdige på toppen! Jack gjorde istand boksa lapskaus med tilsatte kjøttboller. Vi sitter nå og spiser litt vafler og ser fram til 7 mil med nesten bare nedover i mårra.

d3_5

Dag 1, lørdag 21 juni

kart_dag1

Bjørnar, Jan-Erland, Runar og Sondre er klare for avreise fra Furumo kl. 10.00

takeoff2takeoff1

I dag har vi sykla 12.5 mil/5t, og endte opp på Fjordgløtt camping på Rødberg. Etter 2.5 mil var første stopp pga at Sondre punkterte.

lapper

Vi satte på nytt dekk og kom oss videre. Vi sykla over Lyngdal og ble møtt med øsregn på veien ned. Da vi kom til Flesberg, tok vi oss en stor burgerpause.

burger

Derifra og videre fikk vi motvind, men fikk tråkka oss til hytta, slitne og med stive bein. Jack lagde en proteinrik middag som alle spiste. Planen videre nå er en is og litt søvn.